بر نقاط قوت خود تمركز كنيد
نوشته شده توسط : ali
در پايان هرسال وقتي كه فرم ارزشيابي عملكرد را دريافت مي نماييم مروري بر ميزان فعاليتمان در 12 ماه گذشته مي كنيم احتمالا شما هم مانند من توجه كرده ايد كه ميزان عملكردتان افزايش يافته است يا نه؟

ستارگان ورزشي مانند جاناتان استنگر و استيو اسميت مي توانند نكاتي را درباره عملكرد شخصي به دنياي كسب و كار ارايه دهند.
در پايان هرسال وقتي كه فرم ارزشيابي عملكرد را دريافت مي نماييم  مروري بر ميزان فعاليتمان در 12 ماه گذشته مي كنيم احتمالا شما هم مانند من توجه كرده ايد كه ميزان عملكردتان افزايش يافته است يا نه؟
به ميزاني كه انتظارات عملكردي افزايش مي يابد ضروري است عملكرد افراد نيز افزايش يابد و نمره ارزشيابي كه استحقاق آن را داريد كسب كنيد. ما مي خواهيم با در ميان گذاشتن درس‌هاي كليدي از دنياي ورزش به شما كمك كنيم تا بتوانيد آنها را در مورد نقش خودتان بكار ببنديد.

كنترل موارد قابل كنترل
هر چه قدر فشار براي انجام كاري بيشتر شود ميزان شكست نيز افزايش مي يابد.شرايط فشار مي تواند باعث شود افراد سردرگم شده ،‌ندانند چه كاري انجام دهند . توانايي حفظ امور در اين شرايط ضروري است .در چنين شرايطي اغلب محيط است كه افراد را كنترل مي كند بجاي اينكه افراد محيط را كنترل كنند.در ورزش ، ضرب المثلي وجود دارد كه مي گويد موارد قابل كنترل را كنترل كنيد.اين گفته در زندگي واقعي توسط استيون بردبري اسكيت باز سرعت استراليايي بكار گرفته شده است. بردبري در مسابقات فاينال شهر ليك سالت مقام بدست آورد وقتيكه مارك گاگنان از بازي حذف شد ،در مسابقه نهايي او در جايگاه آخر قرار داشت اما بخاطر افت رقبايش پيروز شد. او با علم به اينكه نمي تواند  نتيجه مسابقه را كنترل كند عملكرد خود را با تمركز بر آموزش ، تجربه ،‌افكار و مسابقه اش تحت كنترل درآورد.
او در مصاحبه اي پس از كسب مدال طلا گفت:" واضح است كه من سريعترين اسكيت باز نبودم . من فكر نمي كردم مدال بگيرم درست در يك و نيم دقيقه پايان مسابقه بود كه من برنده شدم من پيروزي را مديون يك دهه تلاش سخت هستم ." اين تلاش مربوط به نجات يافتن او از دو حادثه مرگبار مي باشد. در سال1994 در مونترال در طول مسابقه تيغه كف كفش يك اسكيت باز  ساق پايش را  مي برد و او 4 ليتر خون از دست مي دهد و در سال 2000 ،گردنش در تمرين مي شكند و او نزديك به شش هفته براي تجديد و احياي روحيه بستري مي شود.

حالا چطور اين موضوع قابل تعميم است؟
هر وقت كه با شرايط فشار مواجه مي شويد از خودتان سئوال كنيد چه چيزهايي را مي توانيد كنترل كنيد؟ مهم اين است كه حداقل به دو مسئله توجه داشته باشيد اول اينكه شما مي توانيد عملكرد خودتان را كنترل كنيد ثانيا شما نمي توانيد نتيجه را كنترل كنيد . البته ممكن است شما حداكثر توانايي تان را بكار بگيريد و روشي را طي كنيد كه به نتيجه دلخواه برسيد.
سخن مشهوري از حضرت موسي (ع) است كه مي فرمايد در خصوص چيزهايي كه وراي كنترل شماست نگراني بروز ندهيد چرا كه وقتي چيزي خارج از كنترل شما باشد نگراني سودي ندارد .
يك تكه كاغذ سفيد برداريد و فهرست همه مواردي را كه بر نتيجه عملكرد شما تاثير دارد بنويسيد سپس مواردي كه خارج از كنترل شماست ،حذف كنيد .حالا شما با فهرست مواردي روبرو هستيد كه مي توانيد در مقابل آن پاسخگو باشيد.
بر روي يك طيف به خودتان در خصوص هر يك از موارد قابل كنترل مشخص شده از يك تا ده نمره بدهيد و تمام توان خود را بكاربگيريد تا نمره شما تا حد امكان به ده نزديك شود. اين شيوه بيشترين شانس را به شما مي دهد كه عملكردتان را در حد رده جهاني بالا ببريد

تقابل نقاط قوت و نقاط ضعف   
 اگر مي خواهيد به نقطه اوج ترقي در عملكرد تان به عنوان انسان ويا نقش حرفه اي تان در كسب و كار برسيد بايد 90 درصد از زمان را بر نقاط قوت تان تمركز كنيد در حاليكه نقاط ضعف تان فقط 10 درصد از زمان را بايد به خود اختصاص بدهد.نقاط قوت شما مواردي است كه نشان مي دهد شما چه كسي هستيد . با شناسايي نقاط ضعف ،نقاط قوتتان را تا رده جهاني ارتقا بدهيد. بسياري از ستاره هاي ورزشي اين شيوه را بكار بسته اند.
ديويد بكام هنوز در نزد بسياري به عنوان بزرگترين بازيكن فوتبال در زمان خودش مورد احترام است .در بررسي دقيق تر او نقاط ضعف كليدي بسياري دارد. او بازيكني است با اين استعداد كه قادر است توپ را در هر جاي زمين كه لازم باشد شوت كند و در ضربات آزاد در مقابل صف بازيكنان حريف با پاس دادن به بازيكن هم تيمي خود توپ را گل كند. به عبارت ديگر گفته مي شود كه اين بازيكن فاقد قدرت و مهارت لازم در پرتاب توپ و همچنين تكل كردن مي باشد.
ديويد بر نقاط قوتش تمركز كرده است چيزي كه او را از بقيه در 90 درصد از زمان متمايز مي كند.به همين دليل است كه او به عنوان بزرگترين فوتباليست شناخته شده است اگر او بر چيزهايي تمركز مي كرد كه نمي توانست به خوبي از پس آن برآيد احتمالا به اين ميزان از شهرت دست نمي يافت.
مثال خوب ديگر يوسين بولت دارنده ركورد جهاني و المپيك در دوسرعت 100 و 200 متر مي باشد. براي قهرمان دوسرعت طبيعي است كه در هر ثانيه بر گام هايش تمركز كند تعداد گام ها همراه با طول آنها حركت موزوني را ايجاد مي كند .تعداد گام هاي يوسين در هر ثانيه بالا نبود بنابراين او بجاي تمركز بر اين  نقطه ضعف اش ، بر طول گام هايش تمركز كرد كه برآورد مي شود چيزي حدود 13/2 متر بود.در دو سرعت 100 متر رقبايش 44 گام برداشتند در حاليكه او فقط 41 گام برداشت.
جاناتان ادواردز يكي از تاثير گذارترين مصاديق در خصوص پارداكس نقاط ضعف در مقابل نقاط قوت مي باشد.جاناتان كه همواره به عنوان يكي از بهترين ورزشكاران در پرش سه گام شناخته مي شود فيزيك بدنش مناسب اين رشته ورزشي نبود .در پرش سه گام افراد بايد داراي عضلات سفت و قوي باشند درحاليكه جوناتان لاغر و قدبلند فاقد آن بود .او بر سرعت به عنوان يك نقطه قوت كليدي تمركز كرد با اين اعتقاد كه زمان عكس العملش از زمين مي تواند نتيجه كار را عوض كند.حق با او بود او بعد از آن پرش حيرت آورش هنوز دارنده ركورد جهاني با 29/18 متر است.
چطور مي توانيم اين را در مورد خودمان بكار ببريم؟ آيا شما مانند قهرمانان ورزشي زمان و انرژي تان را صرف نقاط قوتتان مي كنيد  يا كارهايي كه بتوانيد بهتر انجام بدهيد ؟
از امروز شروع كنيد . يكي از اولين كارهايي كه بايد انجام بدهيد اين است كه از افرادي كه در محل كار شما هستند بخواهيد نقاط قوتتان را به شما بگويند.از آنها بخواهيد جدولي را رسم كنند و در يك ستون نقاط قوت و كارهايي را كه شما آنها را بخوبي انجام مي دهيد ذكر كنند و در يك ستون هم مثال هاي عملي از نقاط قوت شما را ارايه نمايند .هر زمان كه نياز به افزايش اعتماد به نفس داشتيد مي توانيد به آن رجوع كنيد.اگر روي نقاط قوتتان كار كنيد، عملكردتان از خوب به عالي ارتقا مي يابد.





:: بازدید از این مطلب : 2627
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 فروردين 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: